Verdens nemmeste koldhævet boller

Boganmeldelse: Et fængslende møde

Kender du serien Big Little Lies?
Hvis ikke, så kan jeg varmt anbefale dig at se den. Den rummer en fortælling om kvinder der står sammen, og hvordan deres liv er anderledes fra det, de fremstiller ved kaffeaftaler til forskel fra livet med deres mænd, hjemme bag lukkede døre.
Kvinden bag fortællingen hedder Liane Moriarty, og er efter min mening, en sand mester i at beskrive menneskers liv, på en inddragende og fængende måde, hvilket hun igen beviser via bogen, “Et Fængslende Møde”.

Her møde du Frances som er begyndt at få hedeture, drikker lidt for meget vin og er et sted i sit liv, hvor hun har et par eksmænd bag sig, samtidig med at hun nu er gået fra at være glamourøs barnløs i 30’erne til nærmest tragisk barnløs kvinde i 50’erne.

Frances tager på et spaophold, hvor hun møder 8 andre personer, hvis liv ikke er helt som man skulle tro, udfra deres fremtoning, udseende og hvem de ankommer sammen med. Moriarty beskriver på en virkelig fin og deltaljeret måde, alle personerne som er en del af spaopholdet og deres møde med hinanden, samt drager små fine paralleller af ord , som understreger deres tanker og levet liv: “Lars tog en slurk mere og prøvede at få hele billedet med. Vin kunne let snyde, lutter solskin og æbler og spaghetti og så alligevel ikke andet end sur skuffelse og tomme løfter” som tager dig, som læser, med ind i et helt universet af følelser og  levede liv med kærlighed, skuffelser, brudte løfter og livskriser, som eksempelvis når Frances forsøger at finde fodfæste i at være fyldt 50 år: “for himlens skyld. Der var ingen der havde advaret hende om, at dette ville ske, når hun blev midalderende. Denne pludselig, vildt upassende lyst til unge mænd uden nogen form for biologisk nødvendighed”

Bogen kommer rigtig fint omkring vores menneskelige evne, til aldrig at være helt tilfreds med os selv og det vi har, mens andre kigger i vores retning med beundrende blikke, og (forkerte) antagelser af dette, samtidig med at den viser et indblik i det levede liv gennem et kærlighedsperspektiv – vi vil alle bare gerne elskes for den vi er, uanset om det er med et vinglas for meget i hånden hver aften, hedeturer, begyndende rynker osv. Men vi glemmer opskriften på hvordan denne tosomhed skal dyrkes, så alle kan holde ud at være en del af det vi så brændende ønsker at skabe og indgå i sammen, så tosomheden vi sådan higer efter tilsidst bliver lige så sur som Lars´s vin, fyldt med skuffelser og tomme løfter.

Bogen skifter mellem alle karaktererne i hvert kapitel, hvilket gør at du inddrages i forskellige episoder, via forskellige mennesker perspektiv og deres subjektive opfattelse, hvilket jeg personligt rigtig godt kan lide.

Især bogens slutning er vigtig for mig at fremhæve, fordi den ikke efterlader meget til fantasien, når man har fulgt forskellige karakterer gennem en hel bog, så er det dejligt at lade fantasien vandre ud i hvordan det mon endte dem, men for mig, er det endnu mere fantastisk når en forfatter forstår sig på at runde af, og vise dig hvordan det endte for de forskellige personer, så du sidder tilbage med en glædelig summende følelse tilbage i maven, over at have afsluttet mødet med alle de forskellige mennesker, bogen introducerede dig for.

Bogen er udgivet af Politikkens Forlag, via HR. Ferdinand, og det siges at Nicole Kidman allerede har købt rettighederne til at udgive den som film, hvilket jeg godt kan forstå, og glæder mig til at se.